Sebut mengenai Gunung Kinabalu, pastinya gunung ini menjadi antara gunung yang menjadi impian mereka yang berminat dengan sukan hiking di Malaysia.

Berketinggian 4,095 meter serta memerlukan kekuatan fizikal dan mental dalam menempuh keadaaan sukar mendaki puncak ini sememangnya tidak sesuai buat orang ramai.

Nando's
HYPE
Tidak Perlu Ikat Perut, Ini Cara Untuk Anda Jimat Wang Makan Tengahari
Baca lagi →

Terbaharu, sebuah insiden terpencil telah berlaku di Gunung Kinabalu apabila seorang wanita yang berusaha untuk mencabar dirinya gagal untuk terus mendaki Gunung Kinabalu.

Menerusi perkongsian TikTok @joetanggaron, difahamkan wanita yang mempunyai berat badan 84 kilogram ini tidak lagi bermaya untuk terus naik ke puncak mahupun turun daripada Gunung Kinabalu.

Hal ini membuatkan malim Gunung terpaksa bertindak untuk menurunkan wanita ini secara dukung di belakang serta mengikat tali untuk membawanya dengan lebih kemas tanpa jatuh.

@joetanggaron

84kg.. taksi gunung #gunungkinabalu #malimgunung #fyp

♬ Better Me Remix – KOEL || Connequin

Buat para malim, membawa barangan pendaki yang berat untuk mendaki atau menurun gunung yang tinggi ini sudah menjadi kebiasaan. Secara kebiasaannya, caj dan upah yang dikenakan adalah berdasarkan jumlah berat barangan yang ditanggung.

Kes terpencil yang berlaku serta dirakam dan dikongsikan di TikTok ini telah mendapat perhatian para netizen yang rata-ratanya kagum dengan kehebatan malim Kinabalu ini. Berikut merupakan antara respon netizen terhadap isu ini.

Sementara itu, terdapat juga netizen yang kagum dengan semangat wanita ini yang sanggup mencabar diri mendaki Gunung Kinabalu meskipun mempunyai berbadan besar.

Setakat ini, video yang baru sahaja dikongsikan di TikTok ini sudah berjaya meraih lebih 150,000 tontonan serta lebih 10,000 likes daripada para netizen.