Lukisan pada masa dahulu menjadi satu medium untuk seseorang merakamkan sesuatu peristiwa penting yang berlaku di saat itu. Namun, dengan kehadiran objek futuristik pada karya-karya tertentu membuatkan kita terfikir akan teori konspirasi.

Beberapa siri lukisan dari abad ke-19 telah mencetuskan teori perjalanan masa selepas iPhone dilihat dipegang oleh watak yang dilakarkan.

HYPE
Wayout Solution Cipta Sejarah Rangkul Anugerah Company Of The Year
Baca lagi →

Baca Juga:

Sumber Gambar: dailystar

Karya berjudul The Bethoral of Burns and Highland Mary yang disiapkan sekitar tahun 1882 oleh R. Josey dan James Archer yang menggambarkan penyair Scotland yang terkenal di dunia Robert  Burns dan kekasihnya, Mary Campbel mengisytiharkan cinta mereka antara satu sama lain.

Karya seni itu menunjukkan pasangan itu berdiri di atas tebing Sungai Ayr merenung antara satu sama lain, kedua-duanya berpegangan pada segi empat tepat berwarna gelap dengan sudut melengkung persis model iPhone terawal.

Lukisan itu membuatkan peminat seni berfikir sama ada penyair kebangsaan Scotland mempunyai kuasa merentasi masa atau time travel berikutan imej tersebut mendahului telefon pintar terkenal selama 125 tahun.

Namun begitu, ramai yang menyangkalnya dengan menyatakan ia adalah kitab bible sahaja. Bagaimanapun, ini bukanlah satu-satunya lukisan kuno yang memaparkan imej telefon pintar.

Sumber Gambar: dailystar

Ini berikutan imej tersebut turut dilihat dalam Mr Pynchon Anda The Settling Of Springfield hasil karya Umberto Romano pada tahun 1937, kira-kira 70 tahun sebelum edisi pertama telefon pintar Apple dikeluarkan.

Walaupun di sebalik pencanggahan masa, peminat menegaskan mereka dapat melihat seorang lelaki di sudut kanan bawah mural itu memegang apa yang kelihatan seperti peranti teknologi yang sangat moden pada wajahnya.

Bahkan, individu berkenaan menggenggam objek itu di tapak tangan dengan ibu jari bergerak bebas seperti sedang melayari media sosial. Ramai telah meneka barang seperti mudah alih terkini sementara sebahagian lain pula mencadangkan ia mungkin pisau atau cermin.